Commerciele Club Ooststellingwerf
Commerciele Club Ooststellingwerf
 

Beleving en samenwerking

Appelscha regio 3.0

Het is koud. Ik loop langzaam met behulp van het licht van een zaklantaarn de heuvel van de Bosberg op. Boven op de zandberg staat de nieuwe Bosbergtoren, voorheen de Belvedère van Appelscha. Een prachtig bouwsel van staal dat doet denken aan een boom en mooi opgaat in het landschap. Met mijn kaartje open ik de toegang en stap in de lift die me in een wip naar boven brengt.

Er gaat een nieuwe wereld voor me open: een prachtig uitzicht, al is het donker en gloort er nog licht aan de horizon van de zon die een half uur geleden is ondergegaan. Je kunt de lichten van Assen, Drachten en Groningen zien. Het bos onder me is donker. Ik loop over de glazen uitsteeksels en beleef de ruimte om me heen. Wat zal het geweldig zijn om dit ook in het licht te ervaren. Ik kom zeker terug!

Appelscha Bosbergtoren

Beneden in restaurant de Bosberg volgt er na het buffet een uiteenzetting van de plannen voor de gemeente Ooststellingwerf met betrekking tot het toerisme. Op dit moment is er veel dagtoerisme. Het doel is toeristen te trekken die langer blijven en daardoor veel meer gaan consumeren.

We worden bijgepraat over de groep ondernemers en leden van de gemeente die zich tot taak hebben gesteld plannen te maken om de trek van toeristen te stimuleren. Een samenwerking tussen horeca, gemeente, ondernemers en stichtingen op het gebied van sport, kunst en cultuur moet ideeën gaan opleveren.

Het merk Ooststellingwerf moet duidelijker op de kaart gezet worden. “We gaan kijken naar waar we goed in zijn”. De verschillende dorpen in de gemeente hebben uiteenlopende zaken te bieden. Bijvoorbeeld: Oldeberkoop kunst en cultuur, Oosterwolde winkels, Appelscha sport, avontuur en historie.

Dhr. Bart van Alten uit Lochum sluit aan bij de presentatie en geeft voorbeelden uit de praktijk. Hij vertelt hoe Lochum dit probleem heeft aangepakt.

Door de presentatie hebben we een goede indruk gekregen van waar de werkgroep mee bezig is. Samenwerking en beleving zijn hierbij de sleutelwoorden. En zoals Jan de Roos over de toekomst van het toerisme in en rond Ooststellingwerf opmerkte; “Elke dag een andere beleving.”

Verslag: Astrid Rienks

 

Contact

Commerciële Club Ooststellingwerf
Postbus 188
8430 AD Oosterwolde
info@ccoostellingwerf.nl

twitter-icoon    YouTube icon